Dnešní děti: Svět potřebuje hrdiny, největšími jsou mámy a tátové

Svět podle dětí potřebuje hrdiny, protože lidé si mají pomáhat. S rostoucím věkem školáků a studentů se ale pohled na hrdinství mění. Například pro třetinu těch 17letých tak hrdinové dělají svět lepším především svými činy a myšlenkami. Jako nejčastější tři hrdinské vlastnosti uvedly děti odvahu, obětavost a fyzickou sílu. Není proto náhodou, že z profesí bodují hasiči, policisté či lékaři. Za největší hrdiny pokládají děti své nejbližší – tedy mámy a táty. Odhalil to průzkum „Děti a hrdinové“ realizovaný společností Ipsos pro Českou pojišťovnu u příležitosti startu nového projektu Mladý hrdina. 

Podle více než poloviny dotázaných dětí (58 %) platí, že hrdina nesmí lhát. Každé druhé pak považuje za špatnou vlastnost zájem o alkohol či hazard. Hrdina zachraňuje životy (35 %), bojuje proti zlu (35 %) nebo svými myšlenkami a činy mění svět k lepšímu (16 %). „Dvě třetiny dětí vídají hrdiny nejčastěji ve filmech, knihách či na sociálních sítích. Když se však ze světa fantazie přenesou do svého okolí, více než polovina dotázaných označí za hrdinu mámu či tátu. Co se týče profesí, jsou to především členové složek integrovaného záchranného systému, ve kterých děti spatřují své hrdiny,“ popisuje výsledky průzkumu Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny.

Ačkoliv každé dítě vidí hrdinu trošku jinak, všechny se téměř bezvýhradně shodnou, že svět hrdiny potřebuje. „Z výsledků vyplývá, že s rostoucím věkem přemýšlí děti nad hrdiny více do hloubky a uvědomují si i širší souvislosti, například jejich prospěšnost pro společnost či skutečnost, že hrdinové jsou vzorem pro ostatní,“ komentuje Ivana Buriánková. Více než třetina (35 %) 17letých se tak už přiklání k tvrzení, kdy hrdinové dělají svět lepším především svými činy a myšlenkami.

Na dotaz, zda se někdy samy zachovaly jako hrdinové, odpověděla kladně polovina dotázaných dětí, ačkoliv drtivá většina skromně konstatuje, že šlo jen o drobné činy. I ty však mohou být hrdinské a mohou inspirovat ostatní, a právě na to chce Česká pojišťovna poukázat svým novým projektem Mladý hrdina. Ten si klade za cíl hledat výjimečné příběhy školáků i studentů hodné následování. Přidanou hodnotou projektu je pak větší motivace dětí pomáhat a brát pomoc jako samozřejmou součást fungování ve společnosti. „Věříme, že projekt Mladý hrdina podpoří dobrou věc. Děti ví, že pomáhat druhým je správně a potřebné a vidí kolem sebe řadu pozitivních příkladů. Rádi bychom na příběhy dětských hrdinů více upozornili a ukázali dětem, že hrdina nemusí být pouze zkušený záchranář, ale že v sobě kousek hrdiny může najít opravdu každý,“ uzavírá Ivana Buriánková.

Oceňovat bude Česká pojišťovna děti a mládež do 18 let. Titul Mladý hrdina získají ti, kteří významně pomohli k záchraně lidského života či zdraví, zachovali se v určité situaci statečně bez ohledu na vlastní komfort nebo pravidelně a nadstandardně pomáhají v jakékoli oblasti ostatním. 

Nominovat Mladého hrdinu může široká veřejnost prostřednictvím webových stránek mladyhrdina.cz nebo na Facebooku pod stejnojmenným názvem projektu. S udělením titulu Mladý hrdina je spojena i odměna pro organizaci či instituci, která jej nominovala nebo má souvislost s důvodem ocenění. První předání titulu se uskuteční 28. září 2017.

O průzkumu
Průzkum provedla pro Českou pojišťovnu k projektu Mladý hrdina společnost Ipsos na vzorku 505 dětí ve věku 10 – 18 let (do 14 let s asistencí rodičů). Data se sbírala elektronickou formou v červenci 2017 na reprezentativním vzorku českých dětí. 

Mladý hrdina je projekt České pojišťovny, který vznikl v roce 2017 s hlavním cílem – pravidelně upozorňovat na hrdinské činy dětí a mládeže do 18 let. Projekt chce upozorňovat nejen na velké skutky, jako je záchrana lidského života, ale i na příklady „všedního hrdinství“, například v rámci dobrovolnické činnosti, péče o nemocné či handicapované, zásah proti šikaně apod. Inspiraci ke vzniku Mladého hrdiny našla Česká pojišťovna v ocenění Gentleman silnic, které společně s Policií ČR udělují již od roku 2004.

 


Zpět na tiskové zprávy