ČP Index 2018: Z krajských měst je nejbezpečnější Olomouc, okresní města mají čtyři vítěze

Nejbezpečnější silnice mezi krajskými městy měla loni Olomouc, hned za ní se umístily Jihlava a Liberec. Vyplývá to z výsledků ČP Indexu bezpečnosti za rok 2018. Na druhé straně žebříčku skončilo Brno. Titulem nejbezpečnější okresní město se mohou pyšnit města čtyři. Jedná se o Beroun, který se na předních příčkách umisťuje pravidelně, bez vážných nehod se obešly loni i silnice v Klatovech, Domažlicích a Mostě.

Podle výsledků ČP Indexu za rok 2018 se na první příčce v bezpečnosti silničního provozu mezi krajskými městy umístila Olomouc, kde se situace na silnicích v posledních letech zlepšuje. V hodnocení za rok 2018 byla Olomouc navíc městem s největším zlepšením oproti roku 2017, kdy skončila na sedmém místě. Druhým nejbezpečnějším krajským městem je Jihlava, která se na čele žebříčku drží dlouhodobě. Na třetím místě se pak umístil Liberec. Velké zlepšení dopravní situace zaznamenali mimo Olomouce také ve Zlíně – v ČP Indexu za rok 2018 byl mezi krajskými městy celkově šestý, zatímco za rok 2017 až jedenáctý. Bezpečnost komunikací se naopak nejvíc zhoršila v Karlových Varech. Z prvního místa v roce 2017 se v hodnocení za rok 2018 propadly na místo desáté. 

„Česká pojišťovna dvakrát ročně mapuje bezpečnost silničního provozu na silnicích krajských a okresních měst 
a sestavuje ČP index bezpečnosti. ČP Index vychází ze statistik Policie ČR a je vztažený k počtu obyvatel jednotlivých měst. ČP Index je tak možné brát jako ukazatel toho, jak bezpečné jsou silnice v daném městě,“
vysvětluje způsob měření indexu bezpečnosti tisková mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

Pozn: ČP Index vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách v zastavěné oblasti těchto měst. ČP Index je vztažený k počtu obyvatel daných měst.

Nejvíc vážných nehod bylo v Praze a v Brně, Karlovy Vary spadly z prvního na desáté místo
Nejvíc vážných nehod se během roku 2018 stalo v Praze, kde celkově přišlo o život 31 lidí a vážně se zranilo 
182 osob. Na silnicích Brna došlo k nehodám, které měly za následek 9 mrtvých a 116 těžce zraněných. S odstupem pak následuje Ostrava s 25 vážně zraněnými a 6 usmrcenými obětmi dopravních nehod. Pokud se ale podíváme na poměr počtu nehod k počtu obyvatel, který vyjadřuje právě ČP Index, je nejnebezpečnějším krajským městem Brno, následují ho Ústí nad Labem a Plzeň. Karlovy Vary, které v roce 2017 v ČP Indexu obsadily první místo, poklesly v roce 2018 až na desáté místo. Důvodem jsou dva usmrcení a šest těžce zraněných při dopravních nehodách na území města. Výrazně si pohoršili také v Pardubicích (ze 4. místa v roce 2017 na 9. místo v roce 2018). Bezpečnost dopravy se naopak zvýšila v Českých Budějovicích, které se v hodnocení za rok 2018 vyšplhaly na 8. místo, a ve Zlíně (v roce 2017 11. místo, v roce 2018 6. místo).

V roce 2018 zemřelo na silnicích krajských měst celkem 59 osob, těžce se zranilo 461 lidí. Sedm lidských životů a 54 zraněných měly na svědomí nehody, které zavinila nepřiměřená rychlost.

V okresních městech vede Beroun, Klatovy, Domažlice a Most, na poslední příčce skončil Trutnov
Bez vážných nehod se v roce 2018 obešla celkem čtyři okresní města. Patří mezi ně i středočeský Beroun, který se v žebříčku umisťuje pravidelně na předních příčkách, dále Klatovy a Domažlice na Plzeňsku a také severočeský Most. Naopak nejméně bezpečno bylo na silnicích v Trutnově, v Náchodě a v Písku. Meziročně se bezpečnost na silnicích nejvýrazněji zlepšila v Rakovníku. Ten se v roce 2017 umístil na 52. místě z celkových 59 okresních měst, za rok 2018 to ale vytáhl na 13. místo. Naopak k největšímu zhoršení došlo v Rokycanech, které se z 12. místa v roce 2017 propadly na 52. místo v roce 2018. K výraznému zhoršení došlo také v Sokolově (1. místo v roce 2017, 38. místo v roce 2018), Strakonicích (15. místo v roce 2017, 51. místo v roce 2018) a v Mělníku (8. místo v roce 2017, 43. místo v roce 2018). 

V okresních městech loni ubylo smrtelných nehod. Zatímco v roce 2017 došlo na jejich silnicích k 23 smrtelným nehodám, vloni to bylo „jen“ 16. Těžce se zranilo 228 lidí. Nejvíc obětí dopravních nehod vloni zaznamenala Karviná, kde o život přišli tři lidé. K největšímu počtu těžkých zranění pak vedly dopravní nehody v Kladně, Opavě a v Mladé Boleslavi (shodně po 17 vážně zraněných). 

Celková bilance loňského roku pak hovoří následovně. Na silnicích krajských a okresních měst zahynulo 75 lidí, 689 osob bylo při dopravních nehodách těžce zraněno. Nepřiměřená rychlost způsobila 14 dopravních nehod, které vedly k úmrtí, za následek má i 86 vážných zranění. V roce 2017 zemřelo na silnicích krajských a okresních měst 76 lidí, počet vážně zraněných se vyšplhal na 630. Vinou nepřiměřené rychlosti zahynulo v roce 2017 10 lidí a 55 lidí bylo těžce zraněno.

 

 

 


Zpět na tiskové zprávy