Velký ČP Index: Hodnocení bezpečnosti silnic za 15 let

Mezi krajskými městy vede v bezpečnosti silnic Jihlava, okresním městem s nejbezpečnějšími silnicemi je Tachov

ČP Index bezpečnosti silničního provozu slaví 15 let. Poprvé byla bezpečnost provozu na silnicích krajských a okresních měst hodnocena za rok 2004, hodnocením za rok 2018 tak bylo završeno 15 let trvání tohoto preventivního projektu. Ku příležitosti tohoto významného výročí sestavila Česká pojišťovna žebříček bezpečnosti silničního provozu za celé období 15 let, tedy od roku 2004 do konce roku 2018. K dispozici je tak dlouhodobá statistika vypovídající o nehodovosti ve 13 krajských a 59 okresních městech.

„Česká pojišťovna mapuje bezpečnost silničního provozu na silnicích krajských a okresních měst již od roku 2004. Díky dlouhodobým výsledkům ČP Indexu máme nyní k dispozici unikátní data o tom, ve kterých městech je bezpečnost na silnicích dobrá a kde se naopak příliš bezpečně nejezdí,vysvětluje Ivana Buriánková, tisková mluvčí České pojišťovny. ČP index vychází ze statistik nehodovosti Policie ČR a je vztažený k počtu obyvatel jednotlivých měst. V hodnocení jsou zohledněny vážné dopravní nehody – nehody, jejichž následkem je úmrtí
či vážné zranění. „Metodika se za celých 15 let nezměnila, jedná se tak skutečně o vypovídající dlouhodobou statistiku o tom, jak bezpečné jsou silnice v daném městě, doplňuje Ivana Buriánková.

Mezi krajskými městy exceluje Jihlava
Nejbezpečnější silnice z krajských měst má za hodnocených patnáct let Jihlava. Za toto období se na prvním místě žebříčku bezpečnosti objevila nejčastěji – celkem šestkrát – a za 15 let zde na silnicích vinou dopravních nehod došlo ke 13 úmrtím a 103 vážným zraněním. To je suverénně nejlepší bilance z krajských měst. Do roku 2011 dosahovala dobrých výsledků i Plzeň, ta se však od roku 2012 stále častěji objevovala až v druhé polovině žebříčku a v dlouhodobém patnáctiletém hodnocení tak obsadila až osmé místo. V posledních letech se naopak celkově zlepšila situace v Karlových Varech a Hradci Králové.

Ze třinácti krajských měst jich během hodnoceného období na první příčce žebříčku bezpečnosti skončilo šest. Kromě zmiňované Jihlavy a Plzně to byly hned čtyřikrát Karlovy Vary, v roce 2013 byly první Pardubice, v roce 2014 Hradec Králové a v roce 2018 Olomouc. Patnáctileté hodnocení bezpečnosti silnic umístilo na poslední příčku mezi krajskými městy České Budějovice, předposlední místo drží Brno a o stupeň lépe skončilo Ústí nad Labem. Tato tři krajská města se na zadních příčkách žebříčku bezpečnosti umisťovala pravidelně. České Budějovice si za 15 let zasloužily poslední, 13. místo, celkem pětkrát. Brno třikrát a Ústí nad Labem dvakrát.

S čistým štítem se jezdilo ve čtyřiadvaceti okresních městech
Zatímco z krajských měst neudrželo čistý štít – tedy bilanci bez usmrcených a těžce zraněných při dopravních nehodách – ani jedno město, v okresních městech se to podařilo hned čtyřiadvaceti z nich. Ve dvanácti okresních městech pak čistý štít udrželi opakovaně. Nejlépe si vedl Tachov, kde se to podařilo celkem šestkrát a za 15 let zde měly dopravní nehody za následek 2 mrtvé a 11 těžce zraněných. To je nejlepší bilance ze všech okresních měst. Tachov se tedy v patnáctiletém ČP Indexu umístil na prvním místě. Šestkrát udrželi čistý štít i v Rokycanech. Tady ale na silnicích zahynuli 4 lidé a těžce zraněno jich bylo 15. V celkovém pořadí se tak Rokycany umístily až na šestém místě. Pětkrát vykázali rok bez vážných nehod v Rakovníku a v Domažlicích, třikrát pak v Bruntále, Berouně a ve Svitavách.

Mezi 59 okresními městy skončila za Tachovem druhá Třebíč, na třetí příčce se umístily Louny. Řada okresních měst, která se v patnáctileté bilanci umístila v polovině žebříčku, zaznamenala v poslední době zlepšení. To se týká například Svitav (29. místo), které v posledních pěti letech dvakrát zažily rok zcela bez závažných nehod. Situace se zlepšuje například i v Chebu (32. místo), Semilech (27. místo), Jablonci nad Nisou (40. místo), Prostějově (33. místo), Jičíně (18. místo), Táboře (22. místo) nebo Kroměříži (36. místo). Naopak nejhorší byla bezpečnost na silnicích v Náchodě. Za 15 let se umístil na posledním či předposledním místě celkem sedmkrát. Druhé od konce skončilo Ústí nad Orlicí, nad ním pak středočeský Mělník.

Nejvíce vážných nehod se stalo v Praze. Od roku 2004 na území hlavního města zemřelo při dopravních nehodách 521 osob a 4148 se jich vážně zranilo. Po přepočtu na obyvatele je Praha celkově sedmá, tedy přesně v polovině žebříčku. V České republice jsou také tři okresní města, kde za posledních patnáct let na silnicích zahynul „pouze“ jediný člověk. Jsou jimi Sokolov (8. místo), Beroun (11. místo) a Prachatice (15. místo).


Zpět na tiskové zprávy