Žádný Valentýn, ale První máj! Mezi Čechy jasně vítězí domácí tradice

Polibek pod rozkvetlým stromem se těší vysoké oblibě, recitovat však Češi nechtějí a neumějí

První máj představuje pro Čechy stále tu pravou oslavu lásky. Podle aktuálního průzkumu České pojišťovny má tento den v oblibě dokonce dvakrát více lidí než do našich zemí importovaný svátek svatého Valentýna. Na Prvního máje lidé vyrážejí za polibky pod rozkvetlé stromy, na romantickou procházku, do průvodu nebo prostě jen kupují svým protějškům květiny. Rozpuk lásky a s ní spojené impulzivní chování však bohužel přináší i více či méně kuriózní pojistné události.

Česká pojišťovna se ve svém průzkumu zeptala více než 500 obyvatel naší republiky na otázky spojené s prvomájovými oslavami. Výsledky ukázaly, že Češi jsou opravdovými patrioty. Pomyslný souboj mezi Prvním májem a svatým Valentýnem totiž přesvědčivě vyhrála domácí tradice. Většina respondentů (60 %) ho považuje za skutečný svátek lásky, 28 % Čechů pak volí svatého Valentýna a 12 % oslovených nepovažuje za oslavu lásky žádný z nich.

Polibky, průvod i květiny
Svátku lásky vzdávají Češi hold nejčastěji políbením svých protějšků pod rozkvetlou třešní (54 % dotazovaných), následují společné procházky (29 %), romantické večeře či nákupy v květinářstvích (shodně po 15 %). Menší pozorností potěší své milované 11 % dotázaných a 7 % Čechů oslaví svátek lásky návštěvou kulturní akce. Dvě procenta oslovených se 1. května zapojí do nějakého průvodu, k recitaci básní se pak uchýlí pouze jedno procento respondentů.

Mácha by úpěl!

V rámci průzkumu měli lidé doplnit i počáteční verše básně „Máj“ od Karla Hynka Máchy. Ve známém „Byl pozdní večer….“ dokázalo správným způsobem pokračovat více verši pouze 43 % respondentů. Nejčastěji lidé chybovali tak, že přeskočili hned několik slov nebo si spletli ptáka, jehož hlas ku lásce zval (hrdličku zaměnili za slavíka).

Zbytečnost z Ameriky?
Ti, kteří se rozhodnou lásku oslavit právě na Prvního máje, považují svátek svatého Valentýna za zahraniční tradici (64 % dotazovaných), za zbytečnou komerční záležitost (43 %) nebo za svátek konkrétně amerického původu (42 %). Mužům přitom na svatém Valentýnu vadí více než ženám jeho komerční ráz (49 % vs. 38 %). Z průzkumu také vyplynulo, že komerční aspekt svátku svatého Valentýna vadí zejména obyvatelům větších měst – v Praze takto uvažuje hned 60 % dotazovaných.

Následky ohňů i roztoužení
První květnový den se do statistik České pojišťovny zapisuje se železnou pravidelností jako den více či méně kuriózních hlášení. Dovádění na „Čarodějnice“ se například vymklo z rukou dvojici mladíků. Ti se po prohýřené noci strávené u ohně vydali v notně podroušeném stavu k domovu. Při klopýtání zahrádkářkou kolonií je napadlo, že by se mohli z opilosti vyspat v nějaké chatce. U jedné tedy rozbili dveře a jako „prvomájový dárek“ pro své drahé polovičky si navíc odnesli dvě lahve tuzemského rumu. Pachatele se následně podařilo dopátrat a majitelé chalupy tak získali pojistné plnění.

„Krádežím svědčí anonymita větších sídel. Trestné činnosti zde nahrává také vyšší koncentrace automobilů a samozřejmě i rozloha veřejných parkovacích ploch,“ potvrzuje Radim Nekov. Podle jeho slov stále více než polovinu vozidel zloději vykradou pod rouškou tmy. Alarmující je však také rostoucí počet případů, kdy
k vyloupení dojde za bílého dne. Klienti vykradená vozidla hlásí nejen z ulic, ale také z podzemních parkovacích ploch, uzavřených areálů firem, benzinových stanic či hotelových parkovišť.

Komplikovaný úraz kolene si zase z prvomájové oslavy lásky odnesl starší muž. Ten chtěl svou manželku potěšit romantickou procházkou rozkvetlým sadem. Během ní se však příliš věnoval milované polovičce, nedával pozor na cestu, šlápl do díry a způsobil si bolestivé poranění menisku. Z prvomájové procházky se léčil více než dva měsíce a protože měl sjednané úrazové pojištění, pojišťovna mu vyplatila bezmála 40 000 korun. Jestli tuto částku použil jako „náhradu“ za nepovedený První máj, se ale pracovníkům oddělení likvidace pojistných událostí již zjistit nepodařilo.

Průzkum pro Českou pojišťovnu provedla v březnu 2014 společnost Ipsos na vzorku 525 respondentů ve věku 25-65 let.


Zpět na tiskové zprávy