ČP Index bezpečnosti: Hradec Králové je poprvé nejbezpečnějším krajským městem

V osmi okresních městech se loni jezdilo bez vážných dopravních nehod

Podle výsledků ČP Indexu bezpečnosti se v roce 2014 jezdilo nejbezpečněji v Hradci Králové. Na vrcholu žebříčku se město umístilo vůbec poprvé
za jedenáctiletou historii tohoto hodnocení. Dobrou zprávu má ČP Index také pro obyvatele osmi okresních měst (Domažlice, Tachov, Česká Lípa, Jičín, Rokycany, Svitavy, Bruntál a Rychnov nad Kněžnou), ve kterých nebyla v roce 2014 zaznamenána ani jedna vážná nehoda. Na opačném konci tabulky skončily mezi krajskými městy České Budějovice, mezi okresními městy potom Náchod.

Již jedenáct let hodnotí Česká pojišťovna prostřednictvím ČP Indexu bezpečnost na silnicích 13 krajských a 59 okresních měst. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst. Index sestavuje ČP ve spolupráci s nezávislými odborníky na dopravní výzkum a zveřejňuje jej dvakrát ročně.
 
Hradec sesadil Pardubice, České Budějovice na konci žebříčku vystřídaly Plzeň
Na samém vrcholu tabulky krajských měst skončil Hradec Králové vůbec poprvé v historii existence ČP Indexu. Do čela krajského hodnocení se posunul
až ze sedmého místa, kde se umístil v roce 2013. Loňský lídr žebříčku – Pardubice – klesl na čtvrté místo. Nejméně bezpečným krajským městem byly loni České Budějovice. Za propad z desátého místa v roce 2013 na třinácté místo v roce 2014 může šest smrtelných nehod (z nichž polovina byla zaviněna nepřiměřenou rychlostí) a 27 nehod s těžkým zraněním. Skokanem roku je potom Olomouc, která si meziročně polepšila hned o sedm příček (z deváté
na druhou). 
 
I když byly počty usmrcených a těžce zraněných loni nižší než v roce 2013, stále se jedná o vysoká čísla. Následkem dopravních nehod zemřelo v roce 2014
na silnicích krajských měst 62 osob a 500 jich bylo těžce zraněno (2013 – 73 mrtvých, 602 těžce zraněných). Stejně jako v roce 2013 bylo i vloni nejvíce smrtelných nehod v Praze (20) a v Ostravě (13). 
 
Osm okresních měst zcela bez vážných nehod
V hodnocení bezpečnosti na silnicích okresních měst skončilo osm z nich bez vážných nehod. Nehody s tragickými následky se během roku 2014 zcela vyhnuly Domažlicím, Tachovu, České Lípě, Jičínu, Rokycanům, Svitavám, Bruntálu a Rychnovu nad Kněžnou. Největším skokanem roku 2014 se stal Jičín, který
se na špici žebříčku probojoval až z 55. místa.
 
Naopak dlouhodobě špatná je situace v Uherském Hradišti a Náchodě. Druhé jmenované okresní město kleslo z předposlední příčky (v roce 2013) na poslední. Uherské Hradiště si mírně polepšilo postupem z posledního 59. místa na 57. Největší propad zaznamenala Kutná Hora. Ta se z první příčky v roce 2013 dostala téměř na samé dno tabulky a za rok 2014 jí patří 56. místo.
 
Následkem dopravních nehod zemřelo v roce 2014 na území okresních měst po celé České republice celkem 22 osob, 276 jich bylo těžce zraněno.

 

ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných.
V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.
 

Pořadí krajských a okresních měst dle ČP Indexu bezpečnosti v roce 2014

 

Zpět na tiskové zprávy