Bezpečnost na silnicích českých měst v roce 2011 podle ČP Indexu

Nejlepším krajským městem je Plzeň, tři okresní města zůstala po celý rok bez dopravní nehody s vážným nebo smrtelným zraněním.

Index bezpečnosti České pojišťovny již od roku 2004 hodnotí bezpečnost 13 krajských a 59 okresních měst naší republiky. Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při dopravních nehodách ve vztahu k počtu obyvatel daných měst. Mezi krajskými městy byla loni nejbezpečnější Plzeň, která v roce 2010 skončila druhá. Na opačný konec žebříčku se ze 4. místa v roce 2010 propadlo Ústí nad Labem. Celkem tři okresní města se mohou pochlubit rokem bez úmrtí nebo vážného zranění na silnicích: Benešov, Rokycany a Tachov. Nejhůře skončila Břeclav.   

Bezpečnost dopravy na českých silnicích se v posledních letech zvyšuje. Dle záznamů Policie ČR bylo v roce 2011 při dopravních nehodách usmrceno celkem 707 osob, což je nejnižší číslo od roku 1990. V porovnání s rokem předchozím je to o 46 lidí méně. Celkem 121 osob zemřelo loni na následky dopravní nehody v ulicích krajských a okresních měst. Počet těžce zraněných osob na českých silnicích sice meziročně vzrostl o 9,5 %, jedná se však o druhý nejnižší počet za posledních 22 let. Celkem 853 z těchto zranění se přitom odehrálo na území krajských a okresních měst.

Nejbezpečnějším krajským městem je Plzeň
Nejvyššího počtu bodů v ČP Indexu bezpečnosti za rok 2011 dosáhla Plzeň, která si oproti roku 2010 polepšila o jednu příčku. Zatímco v roce 2010 na plzeňských komunikacích zemřelo 6 osob, v loňském roce zde zraněním podlehl jeden člověk. Na druhém místě se umístily Pardubice, které dosáhly obrovského posunu – v roce 2010 byly totiž až na devátém místě. Třetím nejbezpečnějším krajským městem je Jihlava, která ovšem zaznamenala mírný propad, v letech 2009 a 2010 byla první. V  loňském roce došlo na území Jihlavy k 10 vážným zraněním, z nichž jedno bylo smrtelné, zatímco v roce 2010 na jihlavských silnicích nikdo nezemřel a 5 lidí bylo vážně zraněno. V průměrném hodnocení za poslední tři roky však Jihlava i nadále zůstává nejbezpečnějším krajským městem České republiky, následována Plzní a Olomoucí. Z krajských měst se nejvíce propadlo Ústí nad Labem. V roce 2010 bylo čtvrté, za rok 2011 ale skončilo až na posledním 13. místě. 

Celkem v krajských městech na následky dopravních nehod zemřelo 90 osob a 575 jich bylo těžce zraněno. ČP Index bezpečnosti také monitoruje, zda k vážným zraněním či úmrtím došlo při nehodách následkem nepřiměřené rychlosti. V roce 2011 bylo zaznamenáno 105 takových případů těžkého zranění či smrti. K nejvíce smrtelným nehodám následkem vysoké rychlosti došlo loni v Ostravě (10. místo v ČP Indexu bezpečnosti mezi krajskými městy). Zemřelo při nich 7 lidí, což je o 2 osoby více než v Praze, která vzhledem ke své velikosti standardně dosahuje nejvyšších absolutních hodnot. Při dopravních nehodách následkem vysoké rychlosti v krajských městech zemřelo vloni celkem 19 osob, což je lepší výsledek oproti roku 2010, kdy bylo zaznamenáno 30 takovýchto úmrtí.

Tři okresní města bez dopravní nehody s vážným nebo smrtelným zraněním
Zatímco v prvním pololetí roku 2011 se čistým štítem pyšnilo celkem 11 z 59 okresních měst, bez vážné nehody zůstala ke konci roku pouze tři města: Benešov, Rokycany a Tachov. Tato města se oproti roku 2010 zlepšila, Tachov byl osmý, Benešov jednadvacátý a Rokycany se dostaly na vrchol až z 56. místa. V roce 2010 byla bez vážné nehody také tři okresní města, ale ani jedno z nich nedokázalo tento výsledek zopakovat. Most se posunul na čtvrtou pozici, Rychnov nad Kněžnou skončil čtyřicátý a Domažlice se dokonce propadly až na předposlední místo – na cca 11 tisíc obyvatel zde došlo ke čtyřem vážným zraněním, z nichž jedno bylo smrtelné. Na posledním místě skončila Břeclav, která byla v roce 2010 předposlední. V dlouhodobém průměru vykazuje za poslední tři roky nejvyšší bezpečnost na silnicích Tachov.

Celkem bylo v roce 2011 v okresních městech v souvislosti s dopravními nehodami usmrceno 31 osob – 11 z nich se stalo obětí dopravní nehody na základě vysoké rychlosti. Těžce zraněno bylo 278 osob, vysoká rychlost hrála přitom roli ve 38 případech. Oproti roku 2010, kdy bylo vlivem vysoké rychlosti v okresních městech těžce zraněno 27 a zemřelo 13 osob, se bohužel jedná o posun k horšímu.

O ČP Indexu bezpečnosti
ČP Index bezpečnosti vyjadřuje úroveň nehodovosti na základě počtu usmrcených a těžce zraněných osob při nehodách v silničním provozu, a to se zvláštním důrazem na nehody zaviněné nepřiměřenou rychlostí v zastavěné oblasti těchto měst, vztaženém k počtu obyvatel daných měst. ČP Index vychází ze statistik dopravních nehod Policie ČR a je konstruován tak, že vyšší hodnota znamená vyšší bezpečnost, tedy nižší relativní počet usmrcených a těžce zraněných. V případě, že v některých městech nedošlo během sledovaného období k žádné takovéto události, je těmto městům přidělována maximální hodnota indexu 9999. Krajská a okresní města jsou hodnocena v samostatném pořadí.

Česká pojišťovna se v podpoře bezpečnosti silničního provozu angažuje již několik let. Titulem Gentleman silnic například oceňuje zachránce lidských životů. Na našich silnicích už jich jezdí přes sedmdesát. Se svými dopravně-bezpečnostními aktivitami se Česká pojišťovna připojila k Evropské chartě bezpečnosti silničního provozu, která je iniciativou Evropské komise v Bruselu. 

Krajská města:

Pořadí 2011
Město
Pořadí 2010
 1.
Plzeň
2.
2.
Pardubice
9.
3.
Jihlava
1.
4.
Olomouc
3.
5.
Liberec
11.
6.
Brno
10.
7.
Praha
7.
8.
Hradec Králové
6.
9.
České Budějovice
8.
10.
Ostrava
12.
11.
Karlovy Vary
5.
12.
Zlín
13.
13.
Ústí nad Labem
4.

 
Okresní města:
 
Pořadí
2011
Město
Pořadí 2010 
 
Pořadí
2011
Město
Pořadí 2010
 
Pořadí
2011
Město
Pořadí 2010 
1.- 3.
Benešov
21.
 
21.
Blansko
14.
 
41.
Písek
42.
1.-3.
Rokycany
56.
 
22.
Český Krumlov
39.
 
42.
Teplice
37.
1.-3.
Tachov
8.
 
23.
Nový Jičín
54.
 
43.
Mladá Boleslav
40.
4.
Most
1.-3.
 
24.
Uherské Hradiště
43.
 
44.
Strakonice
55.
5.
Havlíčkův Brod
4.
 
25.
Jeseník
50.
 
45.
Vsetín
30.
6.
Litoměřice
35.
 
26.
Prostějov
12.
 
46.
Kutná Hora
59.
7.
Louny
16.
 
27.
Jindřichův Hradec
45.
 
47.
Chrudim
36.
8.
Beroun
17.
 
28.
Hodonín
46.
 
48.
Ústí nad Orlicí
7.
9.
Svitavy
26.
 
29.
Cheb
47.
 
49.
Jičín
28.
10.
Kolín
51.
 
30.
Klatovy
49.
 
50.
Mělník
5.
11.
Nymburk
52.
 
31.
Kladno
44.
 
51.
Prachatice
25.
12.
Kroměříž
33.
 
32.
Vyškov
13.
 
52.
Opava
24.
13.
Sokolov
9.
 
33.
Bruntál
20.
 
53.
Frýdek-Místek
48.
14.
Semily
18.
 
34.
Jablonec nad Nisou
11.
 
54.
Chomutov
29.
15.
Znojmo
31.
 
35.
Karviná
53.
 
55.
Děčín
19.
16.
Rakovník
6.
 
36.
Tábor
22.
 
56.
Šumperk
38.
17.
Pelhřimov
27.
 
37.
Přerov
57.
 
57.
Náchod
23.
18.
Trutnov
41.
 
38.
Příbram
32.
 
58.
Domažlice
1.-3.
19.
Žďár nad Sázavou
10.
 
39.
Třebíč
15.
 
59.
Břeclav
58.
20.
Česká Lípa
34.
 
40.
Rychnov n. Kněžnou
1.-3.
 
 
 
 

 


Zpět na tiskové zprávy