Příkazová značka "Zimní výbava"? Polovina českých řidičů o její existenci vůbec neví!

Od pátku 1. listopadu až do pondělí 31. března příštího roku musí řidiči na tuzemských komunikacích za podmínek stanovených zákonem provozovat automobily na zimních pneumatikách. Čeští motoristé měli možnost vyzkoušet si takto stanovenou praxi poprvé v listopadu 2011. Podle aktuálního průzkumu České pojišťovny většina oslovených řidičů o této zákonné povinnosti ví, pouze polovina z nich však tuší, že užití zimních pneumatik může nařídit i příslušná příkazová dopravní značka. V rámci průzkumu tuto značku dotazovaní také kreslili (některé až kuriózní obrázky naleznete v příloze této zprávy).

Češi o povinnosti přezouvat v zimním období na zimní pneumatiky za podmínek, které jim ukládá zákon, většinou vědí. Z průzkumu, který Česká pojišťovna realizovala v uplynulých dnech, vyplynulo, že drtivá většina motoristů nutnost přezouvat pneumatiky skutečně vnímá. „Dle výsledků našeho průzkumu přezouvá pravidelně všechna čtyři kola 90 % českých řidičů,“ říká Pavel Martynek, vrchní ředitel úseku pojištění motorových vozidel České pojišťovny.

ZNÁT A TEDY I NAKRESLIT? PROBLÉM!

„Zajímali jsme se rovněž o fakt, zda motoristé vědí, jak vypadá příkazová dopravní značka ´Zimní výbava´, která jim užití zimních pneumatik s odpovídající hloubkou dezénu přikazuje bez ohledu na aktuální povětrnostní situaci či stav vozovky. Poněkud překvapivě měla o této značce povědomí pouhá polovina dotazovaných,“ dodává Pavel Martynek.

V rámci průzkumu měli respondenti, kteří uvedli, že značku „Zimní výbava“ znají (50 % oslovených), za úkol pokusit se ji i graficky ztvárnit. Ukázalo se však,
že značku zná a současně ji i dokáže správně nakreslit pouhá třetina řidičů. „Ze zbylých kreseb bylo patrné, že si ji motoristé pletli nejčastěji se značkou ´Sněhové řetězy´“, vysvětluje Pavel Martynek. Častěji si značku vybavili lidé do 45 let věku (75 %).

POHLED POJIŠŤOVNY
Jak k problematice nevhodného obutí vozidel přistupují pojišťovny? „Pokud se šetřením policie nebo pojišťovny zjistí, že nehoda vznikla v přímé příčinné souvislosti s technicky či typově nevyhovujícími pneumatikami, pak u havarijního pojištění vždy dojde k přiměřenému krácení pojistného plnění s ohledem na míru vlivu tohoto pochybení na vzniku škody. U povinného ručení je samozřejmě poškozenému tzv. skutečná škoda vyplacena za viníka v plné výši. Následně pak ale pojišťovna může vyplacenou částku vymáhat po viníkovi nehody, a to opět s ohledem na míru vlivu nevhodných pneumatik na vzniku škody,“ uzavírá Pavel Martynek.  

Průzkum pro Českou pojišťovnu realizovala v září a říjnu 2013 společnost IPSOS.


Zpět na tiskové zprávy